Iedereen moet zelfstandig gebruik kunnen maken van de basisdiensten van banken.
Om dit te bereiken hebben banken de handen ineengeslagen en gewerkt aan het toegankelijker maken van hun digitale producten en diensten.
Ook gaan ze meer hulp bieden voor klanten die moeite hebben met digitaal bankieren.
Het doel van de banken: zo’n 2,6 miljoen Nederlanders kan niet volledig zelfstandig hun bank- en betaalzaken regelen, zo blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank.
Hier zijn verschillende redenen voor. Daarom willen de banken meer hulp bieden en die beter onder de aandacht brengen bij deze doelgroep, zodat klanten hun alledaagse betalingen en bankzaken zelf kunnen regelen.
Daarbij moeten zij ook de juiste informatie en de vele vormen van ondersteuning makkelijk en snel kunnen vinden. Om dit allemaal mogelijk te maken hebben de banken, Betaalvereniging Nederland, de Nederlandse Vereniging van Banken en maatschappelijke organisaties de handen ineengeslagen.
Basisdiensten De vier grootste banken claimen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten zoals hulp door mensen aan de telefoon, papieren overschrijvingskaarten en papieren afschriften.
Basisbankdiensten moeten zodanig toegankelijk zijn dat bankklanten die zelfstandig kunnen uitvoeren.
Deze diensten zijn onder andere:
Betalen met een pinpas Overboeken
Saldo opvragen
Bij- en afschrijvingen raadplegen
Geld opnemen bij een geldautomaat
Daarnaast moet iedereen contact op kunnen blijven nemen met een bankmedewerker, basiskennis kunnen vergaren over fraude en veilig bankieren, kunnen opzoeken wat de mogelijkheden binnen overige bankdiensten zijn en zelfstandig hulp kunnen vinden bij het uitvoeren van basisbankdiensten die ze (nog) niet zelfstandig kunnen uitvoeren.
Bankinformatiepunten Om dit alles voor elkaar te krijgen starten de banken met een landelijke proef met gezamenlijke bankinformatiepunten in bijvoorbeeld bibliotheken, buurthuizen en een geldmaatwinkel.
Daar kunnen bezoekers algemene voorlichting en hulp krijgen bij dagelijkse bank- en betaalzaken. Meer informatie alle locaties en openingstijden van bankinformatiepunten vind je hier.
Lees meer: https://www.beteroud.nl/actueel/nieuws/betalen-en-bankieren-voor-iedereen?utm_medium=email